Binnen beginnen is buiten winnen.

Veel ondernemers zijn 24/7 bezig om hun producten en hun organisatie te promoten. Ze hebben een enorme drive om iedere dag weer de buitenwereld te overtuigen van hun   kennis en kunde. Klanten overtuigen, klanten winnen. Al snel is de agenda gevuld met allerlei activiteiten gericht op de buitenwereld. Zonder omzet immers geen bestaansrecht. Als ondernemer bent u altijd onderweg. Overleg, presentaties, klantbezoek, netwerkbijeenkomsten, vertaling van klantwens naar de interne organisatie etc.

En dan gaat het vreselijk mis.

De interne organisatie, waarvan je dacht dat die stond als een huis, blijkt uiteindelijk niet opgewassen tegen de eisen die de markt aan haar stelt. Levertijden worden overschreden, afspraken worden niet nagekomen, de gewenste kwaliteit wordt niet geleverd. Het aantal klachten neemt toe en er is niemand die zich daarvoor verantwoordelijk voelt. De sfeer wordt steeds onprettiger, stress neemt toe, medewerkers nemen ontslag of melden zich vaker ziek.

Hoezeer je als ondernemer ook je best doet om buiten te excelleren, als je interne organisatie niet op orde is dan is alle moeite uiteindelijk tevergeefs. Met alle gevolgen van dien.

Zorg voor een organisatie waarin het prettig werken is, waar de processen kloppen en op elkaar aansluiten, waar medewerkers zich persoonlijk betrokken voelen en verantwoordelijkheid nemen. Waar samengewerkt wordt en waar problemen kansen worden…

Hoe realiseer je dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *